Tilstrækkelig mængde mælk?

10. marts 2011

Alder:
6 mdr.

Tilstrækkelig mængde mælk?

Hej Helen.

Et indlæg om den evige overvejelse, når man ammer og ikke kan holde øje med mængderne… Får mit barn mælk nok i forhold til hans alderssvarende behov?

Jeg har i de første 4 måneder af min søns liv ammet ham ud fra princippet om mælk ved opvågning og så et tilbud om det andet bryst inden putning, hvilket er endt med ca. 10 amninger i døgnet. Min søn er nu 6 måneder og en uge, og jeg er nu nede på at lægge ham til ca. 5 gange i døgnet i takt med, at skemaden er blevet mere og mere optrappet. Han bliver således ammet, når han vågner om morgenen, inden middagsluren, om eftermiddagen, inden han lægges til natten, og én gang i løbet af natten. Han får derudover 3 skemåltider i form af morgengrød, frokost + aftensmad og spiser ca. 1-2,5 dl. pr. måltid + et lille mellemmåltid af frugtmos med jerntilskud om eftermiddagen. Han får ca. 100-150 ml. mme om dagen, når der er behov for at blande det i grød, øllebrød, kartoffelmos o.lign. for at få den rette konsistens.

På den ene side er han en stor og sulten dreng, der vejer 10-11 kg. (vejede 3900 gram ved fødslen), så det virker bestemt ikke som om, at han mangler noget :o) Han sover helt ok – ca. 3,5 time om dagen fordelt på 3 lure og ca. 10 timer om natten, hvor han typisk tager et stræk på 5-7 timer uden mad. Når han er vågen, virker han glad og veltilpas – han er meget nysgerrig, pludrer og hviner og elsker at tumle og bruge sig selv. Der er stort set tis i hver ble, der skiftes (pusler ham ca. hver 2.-3. time i løbet af dagen), og han har afføring 1-3 gange om dagen (hans afføring har ændret meget karakter efter skemaden og er blevet meget fastere men uden at være decideret hård).

På den anden side afviser han godt nok ikke brystet decideret, men han spiser ofte mindre og har mindre interesse (på nær ved natamningen og nogle gange også den, når han vågner, ...

Annonce

... alt afhængigt af hvornår han har fået mælk i løbet af natten). I en periode har han oftest spist fra begge bryster, når han blev lagt til – nu er det ofte kun det ene. Han spiser kun i ca. 3 minutter (dog med svedperler på næsen nogle gange – så måske er han bare en hurtigspiser).

Om eftermiddagen ved hans mellemmåltid virker det som om, at han i virkeligheden godt kan spise mere, men når jeg så lægger ham til brystet, spiser han på samme måde, som han plejer. Jeg kan mærke, at min mælkeproduktion er gået meget ned i takt med optrapningen af skemad. Mit bryst er ret blødt selv efter 5-7 timer. Det virker desuden som om, at han tisser mindre end før hen (der er typisk tunge tissebleer efter natten og hen over formiddagen, men de bliver lettere og lettere ud på eftermiddagen/aftenen). Tidligere strintede han desuden rigtig tit, hvis han fik lov at ligge et stykke tid på puslebordet uden ble på. Det sker ikke særlig tit længere (kun om morgenen).

Tror du, at han får den mælk, som han har brug for? Skal vi evt. reducere lidt i madmængderne, så vi er sikre på, at han får mælk nok? Eller lave om på rytmen, så han i sine vågne perioder tilbydes bryst først og derefter skemad på et tidspunkt? Jeg synes dog ikke, at det umiddelbart virker som om, at det har den store sammenhæng – nogle gange kan han spise godt fra begge bryster efter at have fået skemad tre kvarter tidligere. Andre gange dier han kun kortvarigt på det ene bryst, selvom det er længere tid siden, eller han ikke har spist så meget skemad.

Kan min mælkeproduktion gå for meget ned, eller skal jeg stole på, at den nok skal regulere sig i forhold til hans behov? Kan jeg regne med, at han vil melde sig oftere af sig selv (fx om natten), hvis der er et mælkebehov, han ikke får dækket?

Jeg glæder mig meget til at høre fra dig!

Mange hilsener,
Den bekymrede mor.

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Guide: Undgå uønsket kemi i dit barns mad

De gode råd er mange, og som forældre kan det være svært at finde rundt i junglen af madanbefalinger. Derfor har Fødevarestyrelsen samlet de vigtigste anbefalinger til at undgå uønsket kemi, så du hurtigt kan få et overblik over hvilke fødevarer, du bør være opmærksom på.

Læs mere her

9. maj 2024 | Kost og ernæring | 7 mdr.

Drikker hun nok?

Kære Helen. Min datter på snart 7 måneder spiser ofte øllebrød eller...

2. maj 2024 | Kost og ernæring | 5 mdr.

Sveskemos - hvor meget?

Kære Helen Vores datter er 5 måneder gammel, og hun har ofte problemer med...

2. maj 2024 | Kost og ernæring | 6 mdr.

Hyppigere afføring efter start med skemad

Hej Helen Tak for din brevkasse og dine gode bøger! Min søn, som nu er...

Min pige vil ikke spise

Hej Helen! Så er det blevet min tur til at skrive til dig:) Min pige, som...

Yoghurt produkter til baby

Kære Helen Vi er flere i mødregruppen, som er meget glade for de forskellige...

Annonce

Viden om børn:

Angst hos børn

Børn vil i løbet af deres liv have perioder, hvor de er bange for forskellige ting. Man kan skelne lidt imellem frygt og angst. Barnet kan f.eks. blive bange for en stor hund der står og gør - her er der tale om frygt, og det kan være hensigtsmæssigt, fordi det er med til at holde barnet fra en situation, som måske kan være farlig.

Angst ligger lidt dybere og det kan f.eks. være når barnet ikke kan falde i søvn på grund af f.eks. tordenvejr. Når barnet oplever angst, så oplever...

Læs mere i Babylex

Æbler og æblemos

Barnet kan fra 6 måneder spise al slagt frugt, frisk eller kogt. Frugten bør stadig moses, og æblemos vil ofte være et hit hos børn - især hvis det serveres, som topping på en grød. Rå æbler bør du dog være opmærksom på.

Børn under 3 år bør ikke få fødevarer, som er meget hårde eller som knækker let. En stor æblebåd kan knække og sætte sig fast i halsen, og af samme grund kan det ikke anbefales at give små børn et helt æble at gnave af. Du skal også være opmærksom på skrællen,...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Din bog om søvn har været os en rigtig stor hjælp.

Vores dreng er nu 16 måneder og vi har måtte erfare, at han hører til de børn der altid har haft et lille og uforudsigeligt søvnbehov. Men via din bog, har vi fundet ud af at give ham rutiner, der gør at han nu trives og udvikler sig sundt og godt.

Tak fordi du har skrevet den!

Hilsen de glade forældre