Brev:
Tilstrækkelig mængde mælk?
10. marts 2011
Alder:
6 mdr.
Tilstrækkelig mængde mælk?
Hej Helen.
Et indlæg om den evige overvejelse, når man ammer og ikke kan holde øje med mængderne… Får mit barn mælk nok i forhold til hans alderssvarende behov?
Jeg har i de første 4 måneder af min søns liv ammet ham ud fra princippet om mælk ved opvågning og så et tilbud om det andet bryst inden putning, hvilket er endt med ca. 10 amninger i døgnet. Min søn er nu 6 måneder og en uge, og jeg er nu nede på at lægge ham til ca. 5 gange i døgnet i takt med, at skemaden er blevet mere og mere optrappet. Han bliver således ammet, når han vågner om morgenen, inden middagsluren, om eftermiddagen, inden han lægges til natten, og én gang i løbet af natten. Han får derudover 3 skemåltider i form af morgengrød, frokost + aftensmad og spiser ca. 1-2,5 dl. pr. måltid + et lille mellemmåltid af frugtmos med jerntilskud om eftermiddagen. Han får ca. 100-150 ml. mme om dagen, når der er behov for at blande det i grød, øllebrød, kartoffelmos o.lign. for at få den rette konsistens.
På den ene side er han en stor og sulten dreng, der vejer 10-11 kg. (vejede 3900 gram ved fødslen), så det virker bestemt ikke som om, at han mangler noget :o) Han sover helt ok – ca. 3,5 time om dagen fordelt på 3 lure og ca. 10 timer om natten, hvor han typisk tager et stræk på 5-7 timer uden mad. Når han er vågen, virker han glad og veltilpas – han er meget nysgerrig, pludrer og hviner og elsker at tumle og bruge sig selv. Der er stort set tis i hver ble, der skiftes (pusler ham ca. hver 2.-3. time i løbet af dagen), og han har afføring 1-3 gange om dagen (hans afføring har ændret meget karakter efter skemaden og er blevet meget fastere men uden at være decideret hård).
På den anden side afviser han godt nok ikke brystet decideret, men han spiser ofte mindre og har mindre interesse (på nær ved natamningen og nogle gange også den, når han vågner, alt afhængigt af hvornår han har fået mælk i løbet af natten). I en periode har han oftest spist fra begge bryster, når han blev lagt til – nu er det ofte kun det ene. Han spiser kun i ca. 3 minutter (dog med svedperler på næsen nogle gange – så måske er han bare en hurtigspiser).
Om eftermiddagen ved hans mellemmåltid virker det som om, at han i virkeligheden godt kan spise mere, men når jeg så lægger ham til brystet, spiser han på samme måde, som han plejer. Jeg kan mærke, at min mælkeproduktion er gået meget ned i takt med optrapningen af skemad. Mit bryst er ret blødt selv efter 5-7 timer. Det virker desuden som om, at han tisser mindre end før hen (der er typisk tunge tissebleer efter natten og hen over formiddagen, men de bliver lettere og lettere ud på eftermiddagen/aftenen). Tidligere strintede han desuden rigtig tit, hvis han fik lov at ligge et stykke tid på puslebordet uden ble på. Det sker ikke særlig tit længere (kun om morgenen).
Tror du, at han får den mælk, som han har brug for? Skal vi evt. reducere lidt i madmængderne, så vi er sikre på, at han får mælk nok? Eller lave om på rytmen, så han i sine vågne perioder tilbydes bryst først og derefter skemad på et tidspunkt? Jeg synes dog ikke, at det umiddelbart virker som om, at det har den store sammenhæng – nogle gange kan han spise godt fra begge bryster efter at have fået skemad tre kvarter tidligere. Andre gange dier han kun kortvarigt på det ene bryst, selvom det er længere tid siden, eller han ikke har spist så meget skemad.
Kan min mælkeproduktion gå for meget ned, eller skal jeg stole på, at den nok skal regulere sig i forhold til hans behov? Kan jeg regne med, at han vil melde sig oftere af sig selv (fx om natten), hvis der er et mælkebehov, han ikke får dækket?
Jeg glæder mig meget til at høre fra dig!
Mange hilsener,
Den bekymrede mor.